fbpx

Șomajul tehnic în starea de urgență

Resurse și articole utile, Dreptul muncii

I. Ce reprezintă somajul tehnic în contextul pandemiei de coronavius?

  • Șomajul tehnic reprezintă consecință suspendării contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului pe durata întreruperii sau reducerii temporare a activităţii, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, în condiţiile art. 52 alin. (1) lit. c) C. muncii, republicat.

II. Sunt trei acte normative principale care reglementează aspectele șomajului tehnic:

  • Legea 53/2003 privind Codul Muncii (cu modificările aduse), deși nu indică în mod expres șomajul tehnic;
  • OUG 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 – stabilește modul în care se aplică șomajul tehnic pe perioada stării de urgență, instituite prin Decretul prezidențial 195/2020 (până pe 16 aprilie, însă termenul poate fi prelungit, în funcție de evoluția situației de pe teren);
  • OUG 32/2020 privind modificarea și completarea OUG nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 și pentru stabilirea unor măsuri suplimentare de protecție socială – stabilește procedura prin care statul suportă indemnizația de șomaj tehnic.

III. Beneficiarii sprijinului financiar.

  • Salariații angajatorilor care reduc sau întrerup temporar activitatea total sau parțial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgență decretate, conform unei declarații pe propria răspundere a angajatorului.

IV. Procedura.

  • Angajatorul trebuie să depună, prin e-mail, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație.
  • Documentele se vor înainta agențiilor pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social angajatorii.
  • Conform art. XII alin. (2) din O.U.G. 30/2020, plata indemnizației se face în baza cererii semnate și datate de reprezentantul legal, depusă prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă.
  • Plata din bugetul asigurărilor pentru șomaj a indemnizațiilor se face, în contul angajatorului, în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor, urmând ca acesta să efectueze plata către salariat în 3 zile lucrătoare de la primirea banilor în contul său.

V. Indemnizația.

  • Cuantumul indemnizației este de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
  • Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
  • Pentru indemnizație nu se datorează contribuție asiguratorie pentru muncă conform prevederilor art. 220^5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

VI. Salariatul.

  • În cazul în care salariatul are mai multe contracte individuale de muncă și cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada stării de urgență, acesta nu beneficiază de indemnizația somajului tehnic.
  • Daca salariatul are încheiate mai multe contracte individuale de muncă și toate sunt suspendate pe toată perioada stării de urgență, acesta beneficiază de indemnizație în raport de contractul individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

Articole recente