fbpx

Modificări importante ale legii societăților comerciale, în vigoare de la 2 noiembrie 2020

Resurse și articole utile, Drept societar

Legea 223/2020 din 30 octombrie 2020 pentru simplificarea şi debirocratizarea transferului de părţi sociale şi a vărsării capitalului social prin modificarea Legii societăţilor nr. 31/1990 aduce câteva modificări importante  în ceea ce privește procedura cesiunii de părți sociale către terți în cazul societăților cu răspundere limitată.

 

Mai jos, redăm modificările, cu un mimim de comentarii, alături de vechiul text al legii:

  • La articolul 11, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

Capitalul social al unei societăţi cu răspundere limitată se divide în părţi sociale egale.”

Forma inițială a textului de lege: ,,Capitalul social al unei societăţi cu răspundere limitată nu poate fi mai mic de 200 lei şi se divide în părţi sociale egale, care nu pot fi mai mici de 10 lei.”

Astfel, prin modificarea adusă de Legea 223/2020, s-a eliminat plafonul minim a capitalului social (200 lei) și a valorii minime a unei părți sociale (10 lei). Singura condiție ce se păstrează este cea privitoare la divizarea în mod egal a părților sociale.

 

  • La articolul 17, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

La înmatricularea societăţii şi la schimbarea sediului social se va prezenta la sediul oficiului registrului comerţului documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social. După înregistrarea în registrul comerţului, oficiul registrului comerţului transmite documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social la organul fiscal din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a cărui circumscripţie se situează imobilul cu destinaţie de sediu social.”

Forma inițială a textului de lege: „ La înmatricularea societăţii şi la schimbarea sediului social se va prezenta la sediul Oficiului Registrului Comerţului documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social înregistrat la organul fiscal din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a cărui circumscripţie se situează imobilul cu destinaţie de sediu social.”

Avantaje: Față de varianta veche a legii, modificarea constă în faptul că  nu mai este  necesar în prealabil ca documentul care atestă dreptul de folosință asupra spaţiului să fie înregistat la ANAF, această formalitate fiind realizată acum de Oficiul Registrului Comerțului,  după ce îi va fi prezentat la înmatriculare sau la schimbarea sediului societatii; așadar procedura se simplifică și se inversează.

  • La articolul 36 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„b) dovada efectuării vărsămintelor în condiţiile actului constitutiv, cu excepţia societăţilor cu răspundere limitată;”

Forma inițială a textului de lege: Art 36 (1) În termen de 15 zile de la data încheierii actului constitutiv, fondatorii, primii administratori sau, dacă este cazul, primii membri ai directoratului şi ai consiliului de supraveghere ori un împuternicit al acestora vor cere înmatricularea societăţii în registrul comerţului în a cărui rază teritorială îşi va avea sediul societatea. Ei răspund în mod solidar pentru orice prejudiciu pe care îl cauzează prin neîndeplinirea acestei obligaţii.

(2) Cererea va fi însoţită de:  a) actul constitutiv al societăţii; b) dovada efectuării vărsămintelor în condiţiile actului constitutiv;”

Avantaje:  Potrivit noului text de lege, în cazul  societăților cu răspundere limitată nu mai este necesară dovada efectuării vărsămintelor în termen de 15 zile de la data semnării Actului constitutiv. O asemenea obligație se păstrează însă în cazul celorlalte societăți, unde legea prevede și termenele în care trebuie facută o asemenea dovadă.

Dacă după vechea legislație cerința depunerii dovezii privind depunerea capitalului social la Oficiul Registrului Comerțului  împreună cu celelalte documente la dosarul de înființare  al societății  era obligatorie,  în prezent vizita la bancă este necesară doar după ce firma este înființată, pentru deschiderea unui cont bancar de firmă și depunerea capitalului social în acest cont.

 

  • La articolul 61, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

Creditorii sociali şi orice alte persoane prejudiciate prin hotărârile asociaţilor  privitoare la modificarea actului constitutiv pot formula o cerere de opoziţie prin care  să  solicite instanţei judecătorești să oblige, după caz, societatea sau asociaţii la repararea  prejudiciului cauzat.”

Forma inițială a textului de lege: (1)Creditorii sociali şi orice alte persoane prejudiciate prin hotărârile asociaţilor privitoare la modificarea actului constitutiv pot formula o cerere de opoziţie prin care să solicite instanţei judecătoreşti să oblige, după caz, societatea sau asociaţii la repararea prejudiciului cauzat, prevederile art. 57 fiind aplicabile.  Iar Art. 57 Nulitatea nu poate fi declarată în cazul în care cauza ei, invocată în cererea de anulare, a fost înlăturată înainte de a se pune concluzii în fond la tribunal. ”

Avantaje: Modificarea se referă la recunoașterea dreptului creditorilor sociali la opoziție, însă în alte condiții decât cele care existau până la acest moment.

  • La articolul 62, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Opoziţia se judecă în camera de consiliu, cu citarea părţilor, fiind aplicabile dispoziţiile art. 202 din Codul de procedură civilă.”

Forma inițială a textului de lege: ”Dispoziţiile art. 133 referitoare la suspendare se aplică în mod corespunzător.  Opoziţia se judecă în camera de consiliu, cu citarea părţilor, fiind aplicabile dispoziţiile art. 114 alin. 5 din Codul de procedură civilă. ”

Modificarea se referă la depunerea unei cereri de suspendare a opoziției, noua variantă a textului excluzând o asemenea posibilitate .

  • La articolul 185, alineatele (4) şi (5) se abrogă.

Forma inițială a textului de lege: ”În condiţiile prevăzute de Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, consiliul de administraţie, respectiv directoratul, este obligat să depună la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, în format hârtie şi în format electronic sau numai în formă electronică, având ataşată o semnătură electronică extinsă, situaţiile financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, după caz.

 (4)  Societăţile care au o cifră anuală de afaceri de peste 10 milioane lei au obligaţia de a publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, un anunţ prin care se confirmă depunerea actelor prevăzute la alin. (1).

 (5)  Pentru societăţile a căror cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 10 milioane lei, anunţul prevăzut la alin. (4) va fi publicat, pentru acces gratuit, pe pagina de internet a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Avantaje: Sunt eliminate obligațiile de a depune situaţiile financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, în Monitorul oficial, sau pe pagina proprie a ONRC, după caz, în funcție de cifra anuală de afaceri de peste sau sub 10 milioane lei.

 

  • La articolul 185, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(6) Ministerul Finanţelor Publice şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului vor încheia un protocol de colaborare, în vederea transmiterii, în format electronic, a copiilor şi informaţiilor prevăzute la alin. (3).”

În varianta veche a legii protocolul privea transmiterea, în format electronic, a copiilor şi informaţiilor prevăzute și la alin. (5) – obligația nu mai există odată cu abrogarea al. 5.

 

  • La articolul 202, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Dacă actul constitutiv nu prevede altfel, transmiterea către persoane din afara societăţii este permisă numai dacă a fost aprobată de asociaţi reprezentând cel puţin trei pătrimi din capitalul social.

Forma inițială a textului de lege:  „Transmiterea către persoane din afara societăţii este permisă numai dacă a fost aprobată de asociaţi reprezentând cel puţin trei pătrimi din capitalul social.”

Avantaje: Modificarea se referă la posibilitatea asociaților de a prevedea în actul constitutiv o altă limită a capitatului social, mai mică, care să voteze  cesiunea părților sociale.

Personal opinăm că asociații pot să prevadă în Actul Constitutiv chiar eliminarea oricărei limite mimine, deși o asemenea situație contravine caracterului intuitu personae al societăților cu răspundere limitată, gândite totuși ca societăți de persoane, nu de capitaluri.

 

  • La articolul 202, alineatele (21)-(24) se abrogă.

Modificare extrem de importantă și care privește înlăturarea caracterului de extra-publicitate a cesiunii, în Monitorul Oficial, obligativitatea publicității cesiunii de creanță rezumându-se la depunerea ei la ORC, gândit tocmai ca o modalitate de aducere la cunoștință terților a modificărilor apărute în actele  constitutive.

Evident că dreptul creditorilor sociali  de a ataca o atare cesiune realizată cu o eventuală încălcare a drepturilor lor supraviețuiește pe temeiul drepturilor și obligațiilor generale   prevăzute de Codul Civil. Legea specială nu mai prevede un anumit termen, astfel că discutăm în acest caz de un termen general de 3 ani de la data înregistrării cesiunii la ORC (o asemenea obligație existând în mod evident pe mai departe) și nu de 15 zile de la publicarea ei în Monitorul General partea a IV-a.

Varinata veche: „ art. 202 (21)Hotărârea adunării asociaţilor, adoptată în condiţiile alin. (2), se depune în termen de 15 zile la oficiul registrului comerţului, spre a fi menţionată în registru şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.

(22)Oficiul registrului comerţului va transmite de îndată, pe cale electronică, hotărârea prevăzută la alin. (21) Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti.

(23)Creditorii sociali şi orice alte persoane prejudiciate prin hotărârea asociaţilor privitoare la transmiterea părţilor sociale pot formula o cerere de opoziţie prin care să solicite instanţei judecătoreşti să oblige, după caz, societatea sau asociaţii la repararea prejudiciului cauzat, precum şi, dacă este cazul, atragerea răspunderii civile a asociatului care intenţionează să îşi cedeze părţile sociale. Dispoziţiile art. 62 se aplică în mod corespunzător.

(24)Transmiterea părţilor sociale va opera, în lipsa unei opoziţii, la data expirării termenului de opoziţie prevăzut la art. 62, iar dacă a fost formulată o opoziţie, la data comunicării hotărârii de respingere a acesteia.”

  • La articolul 203, alineatul (3) se abrogă.

Modificările urmează linia nouă a Legii nr. 31/1990 privind înlăturarea caracterului de extra-publicitate a cesiunii în Monitorul oficial.  De menționat că nu s-au aborgat al.( 1) si (2) ale art.  203 cu privire la obligativitatea înregistrarii cesiunii în registrul comerţului şi în registrul de asociaţi al societăţii, precum și că  transmiterea faţă de terţi se produce numai din momentul înscrierii ei în registrul comerţului.

Așadar publicitatea acestei cesiuni se socotește  realizată de la data înscrierii ei în registrul comerţului, fără a mai fi  nevoie de o supra-publicitate prin Monitorul Oficial. În lipsa unui termen special opinăm că această cesiune, dacă este realizată în dauna intereselor lor, poate fi atacată în termen de 3 ani de la data înregistarii la ORC a unei asemenea mențiuni.

Forma inițială a textului de lege:  Art. 203  (3)Actul de transmitere a părţilor sociale şi actul constitutiv actualizat cu datele de identificare a noilor asociaţi vor fi depuse la oficiul registrului comerţului, fiind supuse înregistrării în registrul comerţului potrivit dispoziţiilor art. 204 alin. (4).

  • La articolul 204, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) Dispoziţiile art. 17 alin. (1) se aplică şi în cazul schimbării denumirii.”

Forma inițială a textului de lege ”Art. 204 (1) Actul constitutiv poate fi modificat prin hotărâre a adunării generale ori a Consiliului de administraţie, respectiv directoratului, adoptată în temeiul art. 114 alin. (1), sau prin hotărârea instanţei judecătoreşti, în condiţiile art. 223 alin. (3) şi ale art. 226 alin. (2).

 (3)Dispoziţiile art. 17 alin. (1) se aplică şi în cazul schimbării denumirii ori în cel al continuării societăţii cu răspundere limitată cu asociat unic.”

Modificarea constă în faptul că în cazul continuării societăţii cu răspundere limitată cu asociat unic nu mai sunt necesare obligațiile prevăzute de art. 17.

 Art. 17 (1) La autentificarea actului constitutiv în cazurile prevăzute la art. 5 sau, după caz, la darea de dată certă a acestuia se va prezenta dovada eliberată de oficiul registrului comerţului privind disponibilitatea şi rezervarea firmei.

Articole recente